skip to Main Content

Stotteren bij jongeren

Stotteren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar kan een enorm obstakel zijn. Op de middelbare school krijg je te maken met nieuwe activiteiten, zoals het geven van presentaties, mondelinge examens en het leren van vreemde talen. Als je stottert kunnen deze activiteiten voor veel spanning zorgen. Op deze leeftijd val je het liefst niet op doordat je iets hebt wat andere niet hebben, zoals stotteren. Hierdoor kan je erg je best gaan doen om het stotteren te verstoppen. Het is dus mogelijk dat andere mensen geen stotters horen, maar dat het stotteren wel heel erg in de weg staat omdat je bijvoorbeeld minder durft te zeggen, te vragen of andere woorden bedenkt om het stotteren te omzeilen. Met de juiste begeleiding kun je leren omgaan met de moeilijkheden waarmee stotteren gepaard gaat.

Sander (13 jaar): “Ik maak me minder druk over het stotteren en ik stotter minder vaak. Ook weet ik beter wat ik kan doen als ik een stotter heb en dat voelt heel fijn.”

Het doel

Het doel van de behandeling bij jongeren is makkelijk en soepel spreken en stotteren. Waarbij je durft te zeggen en te vragen wat je wilt. De behandeling kan gericht zijn op een specifieke activiteit, zoals het geven van een presentatie. Ook kan het zijn dat je aan meerdere elementen van het stotteren wilt werken. Na een intakegesprek en stotteronderzoek kijken we samen wat haalbare doelen zijn.

De behandeling

Tijdens de behandeling trainen we verschillende technieken zodat het spreken weer makkelijk en soepel voelt en klinkt. Daarnaast is het belangrijk dat je leert dat stotteren niet iets is wat slecht is. Er is een grote kans dat het stotteren vanzelf minder wordt als je leert hoe je om kunt gaan met gedachten, zoals “ik wil niet stotteren” of dingen die je voelt, zoals frustratie dat het woord weer vast zit.

Als je op school tegen moeilijkheden aanloopt, zoeken we samen naar een gepaste oplossing.

School en de omgeving

Stotteren bij jongeren vraagt om een persoonlijk plan. Als je op school tegen moeilijkheden aanloopt zoeken we naar een gepaste oplossing. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een presentatie thuis te filmen en in de klas te laten zien of kunnen we in overleg met de leerkracht kijken of je de presentatie voor een kleinere groep kunt geven of samen met iemand anders kunt presenteren. Door deze aanpassingen kun je ervaren dat jij deze dingen ook kunt en durft, ook al stotter je. Je omgeving kan in dit traject een grote steun zijn en wordt daarom bij de behandeling betrokken.

Back To Top